Skip to main content

Основи на ООП с Java

Обектно-ориентираното програмиране (ООП) в Java се основава на четири фундаментални концепции:

1. Наследяване (Inheritance)

Наследяването в Java позволява класовете да преизползват кода от други класове, наричани базови или родителски класове. Това улеснява модуларността и повторната употреба на код.

Пример:

  • Клас Base може да включва основни атрибути и методи.
  • Клас Derived може да наследи Base и да добави допълнителна функционалност.

2. Капсулация (Encapsulation)

Капсулацията в Java защитава данните от директен достъп и модификация, като използва модификатори на достъп като private, protected и public.

Пример:

  • Клас Account съхранява balance като private и предоставя методи deposit() и withdraw() за управление на средства.

3. Полиморфизъм (Polymorphism)

Полиморфизмът в Java позволява на обекти да се държат по различни начини въз основа на техния конкретен клас, въпреки че се използва един и същ интерфейс.

Пример:

  • Различни класове като Dog и Bird могат да имат собствени версии на метод makeSound().

4. Абстракция (Abstraction)

Абстракцията в Java означава използването на абстрактни класове и интерфейси за дефиниране на шаблони, които други класове следват.

Пример:

  • Абстрактен клас Animal с метод makeSound(), който трябва да бъде реализиран от всички подкласове.

Тези концепции са основата на ООП в Java и помагат за създаването на добре структуриран и лесен за поддръжка код.